Logo l@te
Logo URV
La formació dual en competència digital docent: una estratègia de col·laboració interinstitucional

La formació dual en competència digital docent: una estratègia de col·laboració interinstitucional

2017 - 2016

El projecte que es presenta té com a finalitat general millorar la formació pràctica inicial dels docents mitjançant una estratègia de col·laboració entre la universitat i els centres educatius.

Per una banda els contextos dels centres educatius s’utilitzen com a escenaris reals de formació i recerca i per l’altra des de la universitat es col·labora amb aquests en la creació de recursos materials didàctics, innovadors i ajustats a les seves necessitats.

La millora de la qualitat de la formació dels futurs mestres passa, d’acord amb els darrers informes governamentals i amb la literatura científica, per oferir una formació més orientada a la pràctica. Conjugar en aquest procés teoria i pràctica en contextos reals de treball esdevé l’element clau per a formar docents que puguin desenvolupar les seves competències professionals.

La competència digital és una competència transversal del currículum dels futurs docents que cal incloure-la en el treball de diverses matèries del grau i una necessitat creixent en els centres educatius a les que cal donar una resposta institucional.

Participants

Nom Centre
José Luis Lázaro Cantabrana URV, Departament de Pedagogia
Mercè Gisbert Cervera URV, Departament de Pedagogia
Francesc Esteve Mon URV, Departament de Pedagogia
Carlos Páez del Amo ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Liduvina Giralt Batista ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Meritxell Vives Martorell ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
M. Antonia Tapias Dalmau ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Joan Ferran Grau Estruch ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
M. Trinitat Bofarull Brullas ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Montserrat Cuéllar de la Fuente ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Arianna Ciurana Anglès ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Míriam Julián Ferrando ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Jordi Prieto Borràs ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Elena Tíscar Durán ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Sònia Antequera Reyes ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Araceli Bertrán Ródenas ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Nazaret Borges Rodríguez ESC Mossèn Ramon Bergadà, Departament d’Ensenyament
Marta Baqué Turmo ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Conchita Barceló Comas ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Núria Bota Cabau ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Álvaro Bravo Martín ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Inma Diego Espuny ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Cristina Gabriel Vizcarro ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Esther Garcia López ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Albert García Olivé ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Gómez Aguado, Lola ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
M. Carme Montserrat Calbet ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Maria G. Morales González ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Neus Muñoz Iranzo ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Jordina Olivé Barberà ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Antònia Pérez Esquiva ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Josep Queraltó Gaya ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Àngels Ripollès Garriga ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Maria Soler Castan ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Quim Sugrañes Aymami ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
M. Teresa Torné Tomás ESC Torreforta, Departament d’Ensenyament
Maite Luna Martínez ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Cristina Musté lladó ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Esther Rovira Faixa ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Isabel Sanz Sánchez ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Mònica Navarro Gómez ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Eva Barba Soliano ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Marta Segura Pont ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Marta Goñi Peña ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Carme Madico Figueras ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Ana Pérez Pallejà ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Maria Fortuny Rabascall ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament
Sònia Sabidó Serra ESC L’Arrabassada, Departament d’Ensenyament

Objectiu general:

Millorar la formació pràctica inicial en competències dels docents oferint contextos reals on puguin desenvolupar activitats formatives pròpies d’unes assignatures del grau.

Objectius específics:

  1. Desenvolupar la CDD dels estudiants del grau d’educació mitjançant activitats contextualitzades basades en la resolució de problemes.
  2. Desenvolupar una estratègia de formació dual que es pugui transferir a altres estratègies formatives del grau d’educació.

La metodologia seleccionada per al present projecte, per la seva adequació i conveniència, és la “Educational Design Research” (EDR) o investigació basada en el Disseny Educatiu. Aquesta s’entén com un procés sistemàtic d’anàlisi, disseny, desenvolupament i avaluació d’una intervenció  (un programa formatiu, un producte o un procés) com a solució a un problema educatiu complex. És necessari superar el dèficit pràctic de la investigació en tecnologia educativa, considerant-la més com un procés que com una eina, i abordant la seva complexitat des d’una visió sistemàtica i des de la col·laboració, generant valors que guiïn el seu ús per als professionals.

Considerem l’EDR com una metodologia mixta i dinàmica, en què hi ha decisions ja preses i altres que es generen al llarg del procés. Això justifica que hi hagi concrecions metodològiques que no es puguin decidir i fer explícites a priori . L’EDR no és quelcom entre allò qualitatiu i allò quantitatiu i no es pot definir pel mètodes que utilitza, sinó per l’objectiu que persegueix:  desenvolupament d’innovació fonamentada.