Logo l@te
Logo URV
TEC-LA: Technology Learning Academic

TEC-LA: Technology Learning Academic

2021 - 2022

TEC-LA és un projecte d'investigació-acció que té com a objectiu mesurar els efectes de la introducció de l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia per al desenvolupament d'habilitats clau i competències curriculars, la millora de l'aprenentatge i l'autoeficàcia cap a les àrees STEAM en els alumnes de Primària des de escoles d’alta complexitat.

Participants

Nom Centre
Mireia Usart Rodríguez Universitat Rovira i Virgili
Cristina Valls Bautista Universitat Rovira i Virgili
Oriol Nadal Solanas Universitat Rovira i Virgili
Xavier Domínguez IAAC FabLab Barcelona
Santi Fuentemilla IAAC FabLab Barcelona
Julia Leirado IAAC FabLab Barcelona

Programa d'ajuts

Combatre la segregació escolar, facilitar l'aprenentatge actiu i vivencial, definir una estratègia d'equitat tecnològica, fomentar les vocacions científic-tecnològiques i la innovació social digital per a fer una comunitat de pràctica circular i creativa amb una aproximació STEAM i maker.

Potenciar l'interès de l'alumnat d'Educació Infantil i Primària perquè  siguin persones emprenedores, creatives, creadores i crítiques que afavoreixin un canvi positiu al seu entorn a través de les ciències, la tecnologia, l'enginyeria, les matemàtiques a través del disseny i l'art (STEAM). 

 

TEC-LA és un projecte d'investigació-acció que pretén mesurar els efectes d'introduir l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia per al desenvolupament d'habilitats clau i competències curriculars, la millora de l'aprenentatge i l'autoeficàcia cap a STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) en alumnes d'educació primària de centres d’alta complexitat.

TEC-LA pretén respondre les preguntes següents:

  1. Una intervenció orientada a introduir l'aprenentatge centrat en el maker com a metodologia activa pot mostrar un efecte positiu en l'aprenentatge de les àrees STEAM en alumnes d'educació primària en comparació amb altres metodologies educatives?
  1. L'aprenentatge centrat en el maker amb aplicació al món real i perspectiva de gènere pot millorar l'autoeficàcia dels alumnes d'educació primària cap a les àrees STEAM en comparació amb altres estratègies més convencionals?
  2. Es pot utilitzar l’aprenentatge centrat en el maker com a metodologia per implementar el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) i ajudar a donar a tots els estudiants la mateixa oportunitat per tenir èxit?

TEC-LA pretén donar resposta a aquestes preguntes des d'una visió sistèmica de la innovació educativa, situant l'alumne (Educació Primària) al centre de la intervenció, acompanyant-lo en el seu procés de creixement personal i dotant-lo de competències emocionals per generar motivació intrínseca i aprenentatge significatiu i durador a les àrees STEAM.

Diversos estudis com ara STEAM4U, Raising self-efficacy in stem, a way to provide opportunities for all or ASPIRES 2: Young people’s science and career aspirations, age 10-19 of the UCL Institute of Education proposen que per aconseguir bons resultats en la millora del coneixement, l'autoeficàcia i la percepció dels joves cap a les àrees STEAM, cal fer el següent:

  • Canviar la imatge de STEAM com a elitista fent que el coneixement, els materials, les eines i les tecnologies associades a aquestes àrees siguin accessibles a tothom.
  • Dissenyar intervencions, seqüències didàctiques i activitats STEAM des d'una perspectiva d'equitat, inclusió i justícia social.
  • Connectar aquestes intervencions amb professionals STEAM, incloent, en particular, dones i grups minoritaris.
  • Generar un entorn d'aprenentatge positiu fomentant l'aprenentatge entre iguals, cooperatiu i col·laboratiu en espais que convidin a la imaginació, la creació i l'experimentació.
  • Construir capital STEAM en estudiants d’edats primerenques.

A partir d'aquestes recomanacions, l'equip de TEC-LA ha dissenyat una estratègia de cocreació, formació, acompanyament i suport a 3 anys per a cadascuna de les escoles participants. És:

  • Implementar una metodologia de recerca per mesurar l'impacte d'introduir l'aprenentatge centrat en el maker per al desenvolupament d'habilitats, competències, aprenentatge i autoeficàcia cap a STEAM a partir dels alumnes de 3r de Primària. Això inclou entrevistes, proves prèvies i posteriors d'habilitats i coneixements tant amb estudiants com amb professors participants. També el desenvolupament d'eines d'avaluació i observació en forma de rúbriques.
  • Implementació de metodologies de codisseny i cocreació, entre l'equip de TEC-LA i la comunitat del centre (professorat i personal directiu), com a metodologia per definir la intervenció per a l'alumnat.
  • Formar i acompanyar l'equip docent que implementa la intervenció cada any. Això inclou la creació d'un equip de professors makers especialitzats per garantir la sostenibilitat i continuïtat del projecte després de 3 anys.
  • Compartir amb la comunitat educativa el Marc TEC-LA. Es tracta de les guies docents, situacions d'aprenentatge en forma de seqüències didàctiques, eines d'avaluació així com l'inventari de recursos i tecnologies utilitzades.
  • Implicar l’equip directiu del centre en la realització de la intervenció mitjançant reunions periòdiques, accions de suport a l’equip docent, canvis en la distribució d’alguns espais del centre i en la presa de decisions que contribueixin a la consecució dels objectius del projecte.

Articles

  • Nadal-Solanas, O., Usart, M., Valls, C., Domínguez, X. (2022). Metodología STEAM-Maker en primaria: un estudio mixto. Publicado en el libro “Educación transformadora en un mundo digital: Conectando paisajes de aprendizaje” (pg 272-274) del XXV Congreso Internacional Edutec 2022. https://edutec2022.uib.es/libro-de-actas/
  • Hanna Carrasco, C., & Valls Bautista, C. (2023). EDUCACIÓ MAKER A LES ESCOLES: CARACTERÍSTIQUES DEL PROCÉS D’IMPLEMENTACIÓ. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), (1), 9–29. Retrieved from https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/3461

Presentacions